1.
Uważam, że obecnie najważniejsze sprawy dla badań naukowych na UW to: ułatwienie badaczom zdobywania i realizacji grantów, strategiczna modernizacja infrastruktury oraz wsparcie wydawnictw UW w poszerzaniu zasięgu międzynarodowego. Rektor musi być oparciem i podejmować działania, które pozwolą potęgować korzyści Uniwersytetu mierzone rozwojem zespołów badawczych, tematów badań i liczby publikacji w prestiżowych czasopismach.
Cele szczegółowe:
Uniwersytet Warszawski jest najlepszą uczelnią w Polsce i jedną z najlepszych w Europie Środkowo-Wschodniej. Moim priorytetem jako Rektora będzie dbanie o systematyczne podnoszenie rangi UW. Po wejściu w życie Ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”, Uniwersytet wymaga modernizacji zarządzania. Zmiany mają umożliwić podniesienie kategorii dyscyplin, zwiększenie wymiany międzynarodowej kadry i studentów, podniesienie pozycji Uniwersytetu w międzynarodowych rankingach.
Cele szczegółowe:
3.
Otoczenie gospodarcze i społeczne otwiera nie tylko możliwości pozyskania środków finansowych, ale i zbudowania partnerstwa, w którym razem łatwiej odpowiadać na potrzeby współczesnego społeczeństwa. Relacje z otoczeniem budować należy w każdy możliwy sposób, zaczynając od usprawnienia procedur transferu technologii i intensyfikacji współpracy z absolwentami, z których wielu, ze względu na pozycję w firmach, administracji państwowej i europejskiej stanowi niezastąpiony zasób. Razem jesteśmy w stanie wprowadzić Uniwersytet do czołówki rankingów.
Cele szczegółowe:
4.
Niestabilna sytuacja gospodarcza, a także zmiany w zasadach wspomagania nauki wymagają dywersyfikacji przychodów zapewniającej stabilność prowadzenia badań, działań dydaktycznych, a także inwestowania w infrastrukturę. Znaczny potencjał pracowników UW sprawia, że pozyskiwanie grantów NCN, NCBR czy UE zawsze będzie realne, zwłaszcza przy odpowiednim wsparciu organizacyjnym. Same granty i subwencje mogą jednak nie wystarczyć do zapewnienia dynamicznego rozwoju i poprawy sytuacji materialnej pracowników, a im więcej elastycznych środków finansowych, tym więcej możliwości przekuwania świetnych pomysłów w pierwszorzędne projekty. Konieczne jest zatem znalezienie nowych źródeł finansowania, by uniezależnić Uniwersytet od jednego strumienia finansowego, co pozwoli na zrównoważony rozwój i - docelowo - na zapewnienie bezpieczeństwa finansowego. Wspomniana już poprawa współpracy z otoczeniem gospodarczym i pozyskanie strategicznych partnerów to jeden z czynników mających wpływ na zwiększenie i dywersyfikację dochodów.
Cele szczegółowe:
5.
Uniwersytet jest instytucją publiczną i jako taki jest finansowany także ze źródeł państwowych. Jednak nie można ograniczać jego rozwoju nie korzystając ze wszystkich prawnie dozwolonych możliwości związanych z pozyskiwaniem środków i sposobami ich wydatkowania. Nie można zaniedbać zrównoważonego rozwoju badań i dydaktyki, do którego konieczne jest upowszechnienie komercjalizacji wyników badań, tworzenie start-upów i popularyzowanie postawy pro-przedsiębiorczej. Środki wpływające do budżetu Uniwersytetu z działania komercjalizacji, inkubatorów przedsiębiorczości i UoW Venture Capital Fund będą wykorzystane dla wszechstronnego wsparcia wszystkich pracowników Uczelni - zarówno badaczy, jak i administracji, bez której sukces tych pierwszych, a więc całej Uczelni, nie byłby możliwy.
Cele szczegółowe:
6.
Przyszłość UW to odpowiedzialne zarządzanie i rozwój jego zasobów. Wymaga to wzmocnienia jednostek uczelni, każdego jej filaru, poprzez zintegrowane planowanie, rozważne inwestycje, w tym z wykorzystaniem bezpiecznych dla środowiska zasad (green building, budownictwo pasywne), powszechny system informacji dla pracowników o UW, umożliwiający współdzielenie zasobów na korzystnych dla każdego zasadach. Chciałbym by Uniwersytet był liderem w kształtowaniu świadomości ekologicznej, umiejętnie wykorzystywał możliwości, np. Programu Wieloletniego Rozwoju, zapewniając rozwój i bezpieczeństwo pracownikom.
Cele szczegółowe:
7.
Gospodarka ewoluuje w bardzo szybkim tempie, a z nią rynek pracy. W ciągu trzech do pięciu lat, a więc w okresie, w którym student pozostaje w murach Uczelni, zapotrzebowanie na specjalistów zmienia się nawet kilkakrotnie. Powstają nowe zawody - także takie, do których trudno się przygotować poprzez edukację formalną – i nowe możliwości zarobkowania. Przed absolwentami otwierają się ogromne możliwości, a Uczelnia musi im asystować w przygotowaniu się do ich wykorzystania. Uniwersytet jest odpowiedzialny za wszechstronne przygotowanie absolwentów poprzez dostarczenie im zarówno wiedzy, kompetencji językowych, jak i narzędzi analitycznych na najwyższym poziomie. Odpowiedzialny jest także za wyposażenie studentów w cenione na świecie dyplomy, które będą biletem do satysfakcjonującej i dobrze opłacanej pracy.
Cele szczegółowe: